Agencje zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych zachęcają swoich klientów do zakładania blogów seo. Niektórzy decydują się od razu. Inni wyczuwają próbę naciągnięcia na dodatkowe usługi. A duża część pozostałych przedsiębiorców poważnie się nad tym zastanawia, choć nie ma co ukrywać, ciekawi są związanych z tym kosztów. Ile to wszystko kosztuje?

Koszty założenia bloga

Pierwszy koszt, jaki trzeba ponieść, tworząc seo blog, jest związany z hostingiem. Hosting to w wielkim skrócie serwer – miejsce, w którym przechowywana jest strona (wszystkie pliki, które ją tworzą). Ceny tej usługi rozpoczynają się od blisko 100 zł rocznie. Kolejna sprawa to domena – adres strony. Koszt domeny jest różny i zależy od wielu czynników. Mieści się jednak w podobnych granicach co serwer i rozliczany jest również corocznie. Z uwagi na to, że mało kto potrafi zainstalować WordPressa na hostingu, przedsiębiorcy decydujący się na własnego bloga seo, zlecają tę czynność fachowcom. Tu ceny są bardzo zróżnicowane. Niektórzy życzą sobie kilkaset złotych. Na szczęście szablon bloga może być darmowy, przynajmniej na początku, więc to na pewno będzie jakaś oszczędność. Choć tak naprawdę, jeśli ktoś widzi potencjał w danej stronie, nie powinien na niej oszczędzać. Tylko dobrze wykonane, funkcjonalne i miłe dla oka blogi mają szansę na przetrwanie i na zyski w kolejnych latach. A po to przecież najczęściej tego bloga się tworzy.

A co z kosztami prowadzenia bloga?

Tym tak naprawdę każdy powinien zająć się samodzielnie. Jeśli tworzy blog firmowy, to głównie dlatego, że ma dużą wiedzę w zakresie branży, w jakiej działa i chce się w ten sposób nią dzielić jak ekspert. Tak przynajmniej powinno być. Jednak wiadomo, że nie każdy ma talent do pisania. Czasem wielu osobom trudno jest pewne informacje ubrać w odpowiednie słowa, aby ten przekaz był skuteczniejszy i satysfakcjonujący. Stąd mówi się, aby lepiej zlecić prowadzenie bloga komuś bardziej doświadczonemu, copywriterowi. Trudno jest mówić o kosztach publikacji jednego artykułu, gdyż jest on zależny od wielu czynników, a przede wszystkim od tego, jak duże doświadczenie w pisaniu ma copywriter i jaki cennik przygotował dla swoich klientów. Na cenę wpływa branża, tematyka tekstów, ilość znaków, a nierzadko również ilość takich artykułów, jaką trzeba napisać miesięcznie. Za w miarę dobrej jakości artykuł trzeba zapłacić kilkadziesiąt złotych. Aby istnienie bloga miało sens, taki artykuł trzeba opublikować przynajmniej raz w tygodniu. Zdjęcia do każdego z nich można bez problemu pobrać za darmo. Istnieją specjalne przeznaczone do tego serwisy.

Gdyby nie zagłębiać się w szczegóły i decydować się na usługi dodatkowe, właśnie tyle należałoby zaliczyć do kosztów tworzenia bloga firmowego. W sumie nie ma ich dużo. Jeśli ktoś czuje się na siłach, aby taki blog poprowadzić samodzielnie, tym bardziej nie musi przejmować się kosztami. Ogólnie nie jest to zbyt kosztowna inwestycja, a tak naprawdę „rodzi” ogromne korzyści dla firmy przez długie lata.

SEM ASSISTANT Mateusz Kozłowski
ul. Opoczyńska 9/5
02-522 Warszawa
NIP 5711652076
WWW http://mateuszkozlowski.pl